Saturday, March 19, 2016


محمد علي شاب مصري أتخرج من جامعه الاسكندريه عام 2002 مهندس لعلوم الكمبيوتر .. أشتغل في مصر فتره في مكتبه أسكندريه،،،محمد سعي و جاتله منحه لدراسه الماجستير و الدكتوراه في جامعه بيتسبرج في أمريكا … محمد أثناء دراسة الدكتوراه أشتغل
كا interen في جوجل ، بعيد ما خلص محمد أشتغل في ياهو كا senior research engineer
-في سنه 2011 محمد و زوجته كانوا في انتظار مولده جديده … محمد لاحظ أن زوجته بتقضي وقت كبير جدا في البحث عن عروض و تخفيضات لمستلزمات البيبي ...كلنا عايزين نوفر و علي استعداد نقعد فترات طويله نبحث عن عروض في ألفلايرز ألي بتيجلنا كل أسبوع .
-- محمد أبتدي يفكر في حل علمي من واقع دراسته و تخصصه كا Data Scientist للموضع ده ..مش كل الناس عندها رفاهيه الوقت أنها تقعد بالساعات تدور علي عروض تخفيضات ..الواحد فعلا بيتوه و فيه حاجات كتير عليها عروض و كتير من العروض مش محتاجينها ...ممكن جدا يكون فيه عرض حيوفر جدا علي الأسره بس أحنا ما نسمعش بيه .
-- محمد جاتله فكره أنه يصمم بلاتفورم و سوفت وير يربط المصنعين Manufacturers بالمحلات ، السوبر ماركتس و المستهلك ...بلات فورم واحد يخلي الحياه أسهل علي الكل .
--استقال محمد فعلا من عمله في ياهو عام 2012 … عرض فكرته علي أكتر من مستثمر و حصل فعلا علي قروض با 3 مليون دولار ...البلات فورم كان حل سحري للماركت ، أل manufacturers قدروا من خلاله يحصلوا علي داتا دقيقه علي مين بيستخدم منتجاتهم و فين بالظبط و في أي وقت … من خلال الداتا دي ابتدوا يعملوا تخفيضات علي منتجات معينه فقط … المحلات و السوبر ماركتس أصبحوا قادرين أنهم يبعتوا كوبونات التخفيضات و العروض علي المنتجات للعملاء علي حسب أهتمأمات العميل … العملاء بيقدروا يختاروا المنتجات ألي فيها عروض الي هما انتريستد فيها فقط ...الكل أصبح مستفيد ...و نجحت شركه محمد نجاح باهر … السوفت وير كتير جدا بيعتبروه أنه حيكون Game CHanger …عبقري ربنا يبارك له و يوفقه .. أنا سرحت بيني و بين نفسي :-
١- أنا ما عرفتش قصه محمد إلا لما قصته اتنشرت في فوربس النهارده …شاب شكله عادي جدا .. لغته الانجليزيه فيها أكسنت تقيل واضه من ساعات ما ساب عمله في مصر لحد ما أصبح ناجح عدي عليه 12 سنه …12 سنه !!! تخيلته و هو بيكافح خلال الدكتوراه ألي هي صعبه مادية و نفسيا الفتره دي ......لكن ما حدش بيفتكر التعب بعض ما بيوصل .. لو ما تعبش ما كانش وصل ، معأدله منتهيه .
٢-لو محمد ما سعاش أنه يحصل علي منحه الماجستير كان زمانه حتي الآن موظف في جامعه أسكندريه أو موظف عند كفيل خليجي ، الطموح ده نعمه مشa عند كل الناس ..قدرتك علي مواصله السعي ده توفيق من الله سبحانه و تعالي لانه مش بالشيء السهل أبدا .
٣- احتكاك الواحد ببيئه عمل ناجحه في مجتمع فرص النجاح مفتوحه بيغير طريقه تفكيرنا في مفهموم ألنجاح ألي أ تربينا عليه …الواحد فعلا كان مليان عقد و كلاكيع و كميه سلبيه و تفكير سلبي غير طبيعيه ...لكن حقيقي كل شيء في الدنيا دي ليه حل لو نظرنا لنفس الموضوع من زاويه مختلفه ...قدره الواحد أنه يغير أل Mentality و الاتيتود ده لوحده نجاح في البلاد دى.
الترجمه مش صحيحه طبعا فيه كلام ما ينفعش يترجم بس ألي عايز يقراء عن قصه محمد يشوف اللينكات دي 


My facebook
https://www.facebook.com/mohamed.adam.33 

0 comments:

 

Sample Text

أنا إن عشت لست أُعدم قوتا ** وإذا مت لست أعدم قبرا
همتي همة الملوك ونفسـي** نفس حر ترى المذلة كفرا
وإذا ما قنعت بالقوت عمري** فلماذا أخاف زيدا وعمروا



إذا وقع الذباب على طعام رفعت يدي ونفسي تشتهيه
وتجتنب الأسود ورود ماء إذا كن الكلاب ولغن فيه

إذا كنت في نعمة فارعها
فإن المعاصي تزيل النعم
وحافظ عليها بتقوى الإله
فإن الإله سريع النقم

لسانك لا تذكر بها عورة امرئ
فكلك عورات وللناس ألسن
وعينك إن أبدت إليك معايباً لقوم
فقل يا عين للناس أعين

يا رب عفوك لا تأخذ بزلتنا
وارحم أيا رب ذنباً قد جنيناه
كم نطلب الله في ضر يحل بنا
فإن تولت بلايانا نسيناه
ندعوه في البحر أن ينجي سفينتنا
فإن رجعنا إلى الشاطي عصيناه
ونركب الجو في أمن وفي دعة
فما سقطنا لأن الحافظ الله


فَلا تَغُرَّنَّكَ الدُّنْيــا وَزِينَتُها *

وانْظُرْ إلى فِعْلِهــا في الأَهْلِ والوَطَنِ

وانْظُرْ إِلى مَنْ حَوَى الدُّنْيا بِأَجْمَعِها *

هَلْ رَاحَ مِنْها بِغَيْرِ الحَنْطِ والكَفَنِ

خُذِ القَنـَاعَةَ مِنْ دُنْيَاك وارْضَ بِها *

لَوْ لم يَكُنْ لَكَ إِلا رَاحَةُ البَدَنِ

يَـا زَارِعَ الخَيْرِ تحصُدْ بَعْدَهُ ثَمَراً *

يَا زَارِعَ الشَّرِّ مَوْقُوفٌ عَلَى الوَهَنِ








My Blog List

Powered by Blogger.

Dreams Of An Inspired Mind: Muslim-ized

john cena
Subscribe to Feed


مدونة أفلا يتدبرون القرآن

john cena

My Blog List